• Short Summary

    LONDON, UK/HAMBURG, WEST GERMANY

    The so-called Hitler diaries, "discovered" by the influential West German magazine, Stern, have been proved to be false.

  • Description

    MUTE (LONDON, UK - WALLER)
    1. SCU Copy of Sunday Times and magazines featuring story of Hitler diaries. 0.09
    SOUND (HAMBURG, WEST GERMANY - NBC)
    2. GV ZOOM TO CU Stern magazine on bookstall. 0.13
    3. CU Front cover Stern magazine. 0.18
    4. GVs Editorial staff of Stern magazine with senior-editor Peter Koch entering Stern offices. (2 SHOTS) 0.28
    5. SV Spokesman for Stern magazine speaking. (SOT)0.45
    RECENT INTERIOR
    6. SCU Pages of forged diaries being turned. 0.49
    7. SV Reporter Gerd Heidemann showing diaries. 0.58
    EXTERIOR
    8. LV ZOOM TO GV Heidemann's home. 1.02
    INTERIOR
    9. SV Lord Dacre at news conference. 1.05
    10. SV British historian David Irvine at news conference, speaking. (SOT) 1.15
    11. SCU Centre spread of Stern with photographs of Hitler and Hess. 1.19
    12. CUs Pages of diary being turned. (2 SHOTS) 1.29
    TRANSCRIPT: STERN SPOKESMAN: (SEQ 5) "The publishers and editors of Stern magazine state that they have been taken in by the alleged Hitler diaries, which proved to be forgeries. The tests for authenticity carried out before publication proved to be inadequate."
    IRVINE: (SEQ 10) "Stern insisted with blue-eyed innocence that they knew the source of the documents and that there was no question of their authenticity. We have been tricked. I suppose I should say 'ouch'."
    InitialsRdel/JRS

    NOTE TO EDITORS: THIS STORY HAS COMMENTARY BY NBC REPORTER HENRY CHAMP, WHICH MAY BE USED IF REQUIRED.
    Script is copyright Reuters Limited. All rights reserved

    Background: LONDON, UK/HAMBURG, WEST GERMANY

    The so-called Hitler diaries, "discovered" by the influential West German magazine, Stern, have been proved to be false. They were first brought to light by Stern journalist Gerd Heidemann, and received extensive coverage in the magazine. The London Sunday Times agreed to pay 375,000 dollars for the British publication rights, after board member Lord Dacre claimed the diaries were genuine. On May 5, West German Interior Minister, Friedrich Zimmerman, said they were false. That mistake cost Stern's senior editor, Peter Koch, his job, and made the copies of the magazine which featured the diaries collector's items. A magazine spokesman admitted they had been duped by the diaries and that checks to authenticate them had proved inadequate. Gerd Heidemann, said he had obtained the diaries from an unnamed East German source, who had kept them hidden in his loft for 38 years. Lord Dacre - initially said they were authentic, but later changed his mind in the face of mounting doubt. British historian, David Irvine, said that all involved in the diary story had been tricked. Stern initially published extracts to coincide with the anniversary of Rudolf Hess' flight to Scotland in May 1941, and featured pictures of Hitler and Hess together.

    Source: REUTERS - LEO WALLER/NBC

  • Tags

  • Data

    Film ID:
    VLVA18L72HCOQ001V789NKLFWB05X
    Media URN:
    VLVA18L72HCOQ001V789NKLFWB05X
    Group:
    Reuters - Source to be Verified
    Archive:
    Reuters
    Issue Date:
    09/05/1983
    Sound:
    Unknown
    HD Format:
    Available on request
    Stock:
    Colour
    Duration:
    00:01:29:00
    Time in/Out:
    /
    Canister:
    N/A

Comments (0)

We always welcome comments and more information about our films.
All posts are reactively checked. Libellous and abusive comments are forbidden.

Add your comment